Een kunstzinnige kennismaking met het werk van..............

Een ‘Kunstzinnige kennismaking’ met het werk van…… geschreven door Albert Althuis.

Albert liep er al wat langer mee rond om zoiets te doen. Het eerste  gesprek en het artikel was een “test”, zowel voor Petra van Stam als voor Albert. Beiden vonden dat het gesprek en het resultaat in de Friso goed was.

Met Jeroen (Hunia’s drukkerij) is nu afgesproken dat we er een serie van mogen maken.

Zo komt er een mooie serie van een ‘Kunstzinnige kennismaking’ met…..
Steeds voor de ‘huis aan huis’ editie.
En natuurlijk daarmee ook voor de website.

het werk van
Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Botas

Een kunstzinnige kennismaking met het werk van

Botas

Workumer krant Friso

Dinsdag 17 mei 2022

Ruim een jaar geleden stond er opeens een bordje in de etalage van Súd 6. Het was duidelijk dat er nieuwe bewoners waren gekomen, maar wie het waren en wat ze wilden dat was raadselachtig. De komst van Spooneyworld werd aangekondigd. Ik weet nog dat ik dacht: ja, het Engelse woord spoon betekent lepel, maar wat ik me bij een ‘lepelwereld’ moet voorstellen weet ik niet. Op dat moment gingen mijn gedachten niet verder, maar de aandacht was gewekt.

Stapsgewijs werd mijn nieuwsgierigheid bevredigd. Eerst kwamen er ‘beeldjes’ in de etalage. Ze waren gemaakt van de meest wonderlijke materialen. Je kon wel zien dat er een speelse en creatieve geest in de voormalige kapperszaak was komen wonen. Maar wie maakt er nou een ‘speelgoedbeeldje’ van een blokje hout en een paar lepels? En wat wil je daar dan vervolgens mee? Toen ik dan ook op een gegeven moment het bordje ‘open’ bij de deur zag, was dat een uitnodiging om onmiddellijk even binnen te stappen. Wat ik zag overtrof wat ik tot dan toe had bedacht, eerlijk gezegd overweldigde het me op dat moment. Zoiets zei ik ook tegen de meneer die halverwege zat te werken. Hij keek me glimlachend aan en zei: ‘Komt u gerust een keertje terug. Het mogen ook best twee of drie keertjes zijn, dan kunt u het op u in laten werken. En het is echt vrijblijvend hoor!’

Dat heb ik gedaan en inmiddels ben ik wel een beetje vertrouwd geraakt met wat Botas maakt. Wat blijft is mijn verbazing dat je deze wonderlijke sculpturen kunt maken met dat eenvoudige materiaal. Dat was dan ook mijn voor de hand liggende vraag: ‘John wil je me allereerst vertellen hoe je er toe gekomen bent om met dit materiaal te gaan spelen.’
‘Dat zeg je goed’, begon John (alias Botas), ‘al heel jong verzamelde ik van alles. Onderweg van school naar huis vond ik allerlei dingetjes: stukjes hout, lollystokjes, een stukje draad enz. Daar kwam als vanzelf de gedachte bij: wat kan ik hiermee. Omdat mijn levensomstandigheden zo waren dat ik geen vriendjes mee naar huis kon nemen, ging ik die vriendjes zelf maar maken. Ik ging met ze naar mijn fantasiewereld, naar het circus of op vakantie, terwijl ik in werkelijkheid nooit ergens naar toe ging. Ik groeide op met om me heen angst en wantrouwen. Daar kon ik me van losmaken door mijn eigen vriendjes te creëren. Gelukkig heb ik daardoor mijn opgewektheid en spontaniteit behouden.’
Renske – partner van Botas – had zich tot nu toe niet in ons gesprek gemengd, maar op dit moment zei ze: ‘Het beeld dat je hebt gekozen voor de foto staat eigenlijk symbool voor dat levensgevoel van vrijheid.’ ‘Het heet daarom ook peacekeeper’, voegde Botas er aan toe.

‘Vrijheid en vrede zijn woorden die bij elkaar horen, ik zie dat je de foto van het beeld hier in Workum, bij de Blazerhaven hebt gemaakt. Heeft dat gevoel van vrijheid ook iets met deze plek te maken?’
‘Jazeker, dit is een historische plek. De werf voor de oude schepen is de enige in zijn soort die nog in bedrijf is. Maar dat is niet vanzelf gegaan, er zijn daar ook moeilijke tijden geweest. Mijn beeld staat zowel voor mijn persoonlijke geschiedenis, als voor die van de werf en voor de historie van ons land. De jeep symboliseert de binnenkomst van de bevrijders. Ik wil eigenlijk zeggen dat toen de angst ging verdwijnen.

In die zin is het ook een actueel beeld want ik heb het gevoel dat er momenteel veel wantrouwen en zelfs angst is. Je voelt het in de maatschappij en je merkt het wanneer je wat langer in gesprek bent met iemand. Ik wil graag met mijn onbekommerde spooneys de maatschappij wat minder zorgelijke maken. Dat voel ik als een soort opdracht, vandaar ook het woord factory.’

‘Nu je het zegt, het is inderdaad zo dat als ik rondkijk in de Spooney World Factory dan krijg ik allesbehalve een somber gevoel. De lichte ruimte, de vitrines met de speelse beelden, ze zijn uitnodigend, sterker nog ze doen me glimlachen en ze vragen als het ware ‘pak me vast en word mijn vriend.
En – wonderlijk genoeg – de schilderijen die ik zie verstoren dat positieve gevoel niet. Toch schilder je niet alleen vrolijke dingen.’ ‘Nee, zeker niet, ik wil uiting geven aan een gevoel over wat ik meemaak en waarover ik nadenk. ik doe dat al mijn hele leven, mijn schoolschriften staan vol met tekeningetjes.’
‘Zie ik het goed dat je geboeid bent door het Kubisme?’ ‘Inderdaad elementen uit het Kubisme combineer ik met Pop-art. Voor mij is het Modern Symbolisme want wat ik schilder heeft altijd een diepere laag.

Over dit laatste zegt hij op zijn website: ‘Alles heeft wel een positieve kant, ook al lijkt dat misschien niet altijd zo.’ Een mooie gedachte waar ik het nog wel eens met hem over kan hebben.

Een kunstzinnige kenismaking met de andere kunstenaars:

  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Botas

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Botas Workumer krant FrisoDinsdag 17 mei 2022 Albert AlthuisRuim een jaar geleden stond er opeens een bordje in de etalage van Súd 6. Het was duidelijk dat er nieuwe bewoners waren gekomen, maar wie het waren en wat ze wilden dat was raadselachtig. De komst van Spooneyworld werd aangekondigd. Ik weet nog dat ik dacht: ja, het Engelse woord spoon betekent lepel, maar wat ik me bij een 'lepelwereld' moet voorstellen weet ik niet. Op dat moment gingen mijn gedachten niet verder, maar de aandacht was gewekt.Stapsgewijs werd mijn nieuwsgierigheid bevredigd. Eerst kwamen er 'beeldjes' in de etalage. Ze waren gemaakt van de meest wonderlijke materialen. Je kon wel zien dat er een speelse en creatieve geest in de voormalige kapperszaak was komen wonen. Maar wie maakt er nou een 'speelgoedbeeldje' van een blokje hout en een paar lepels? En wat wil je daar dan vervolgens...
  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Piets Althuis

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Piets Althuis Workumer krant Friso Dinsdag 12 april 2022 Albert Althuis Hoe begin je een interview met de vrouw waarmee je al sinds 1964 bent getrouwd. Natuurlijk had ik al een paar keer gezegd dat dit gesprek er aan zat te komen. 'Hoeft niet', zei Piets, 'zoek maar een ander'. 'Nee', was steeds mijn reactie, 'je hebt een bord naast onze deur op Noard 18. Je laat daarmee zien dat je bronzen beelden maakt, daarom hoor je in deze serie Frisoverhalen.' Uiteindelijk kon ik haar overhalen en kon het gesprek beginnen. Als eerste stelde ik de vraag die ik tot nu toe steeds heb gebruikt: 'Wat is het beeld dat je centraal wilt stellen?' Het antwoord van Piets kwam zonder aarzelen: 'Dat is de Icarus, want als het gaat over de achtergrond van waaruit ik beelden maak, dan zit daar eigenlijk alles in.' 'Ja, ik begrijp dat je dit zegt,...
  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Ad Kling

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Ad Kling Workumer krant FrisoDinsdag 15 maaart 2022 Albert AlthuisHalverwege het Sylspaed is een deur waar zijn naam op staat. Als die deur opengaat verwacht je de hal van een huis, maar dat blijkt een vergissing. Je komt in een steeg met achterin een bord dat aangeeft dat er een atelier is. Loop je in die richting dan kom je achter het huis. De serre die tegen de achtermuur van het huis is gebouwd is de mooie lichte plek waar de schilder Ad Kling werkt en waar een deel van zijn schilderijen is te zien.Ad vertelt dat hij hier in 2003 is komen wonen. 'Ik ben geboren en getogen in Utrecht. Na ons huwelijk bleven we er wonen omdat ik ook mijn werk had in die stad. Onze kinderen zijn daar geboren en opgegroeid en ik zou er misschien wel gebleven zijn als mijn vrouw niet was overleden....
  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Siete Koch

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Siete Koch Workumer krant FrisoDinsdag 18 januari 2022 Albert Althuis'Je wilt weten wat ik graag centraal wil stellen in dit gesprek?' Terwijl hij dit vraagt, pakt Siete een kommetje van Workumer aardewerk en zet het voor ons op tafel. Daar wil hij het dus graag met mij over hebben. Of dit kleine kommetje genoeg gespreksstof zal geven weet ik op dit moment nog niet. 'Laat ik eerst maar eens een foto maken', zeg ik tegen mezelf.We kennen elkaar al een aantal jaren, maar toch ben ik verrast dat hij begint met iets dat zo klein van formaat is. Het komt niet bij deze bescheiden man op te beginnen met zijn grotere werk dat we kennen van de omlijsting van de ingang van hotel Wymerts op het Noard en van wat te bewonderen is op een muur van het pleintje achter het Pottebakkershûs. Hij zou ook een...
  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Henk de Boer

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Henk de Boer Workumer krant FrisoDinsdag 14 december 2021 Albert AlthuisIn de smaakvolle ruimte van galerie 'De halve Zwaan' op de hoek Dwarsnoard/Trekwei, liet ik op me inwerken wat ik allemaal zag. Het was veel en divers, maar ik verbaasde me over mezelf want de veelheid van dit alles maakte niet dat ik een onrustig gevoel kreeg. Dat zal te maken hebben met de witte, rustgevende wanden en de royale ruimte tussen zowel de schilderijen als het ruimtelijk werk.Een voorbeeld van dat ruimtelijk werk en tegelijk een voorbeeld van de speelse originaliteit van Henk hangt in een hoek, een mooie boomtak met een koperen staaf er doorheen die eindigt in een nestje met een ei. In de vensterbank staan schalen gemaakt van potscherven en grillig gevormde koperen lampen. En als ik met hem meeloop naar de werkruimte die aan de galerie grenst, laat hij me zien...
  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Christien van Aken

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Christien van Aken Workumer krant FrisoDinsdag 16 november 2021 Albert Althuis'Mijn vader was een wijze man. Ik was leerling van het gymnasium waar hij leraar klassieke talen was. Hij had in de gaten dat ik op dat moment niet zo'n studiehoofd was en daarom gaf hij me het advies naar de lerarenopleiding te gaan. Daar volgde ik o.a. de richting beeldende vorming.' Christien reageert hiermee op mijn vraag om iets te vertellen over haar achtergrond. En ze vervolgt met: 'Zodoende kwam ik na die opleiding in het onderwijs. Tientallen jaren gaf ik handvaardigheid/tekenen en kunstgeschiedenis aan leerlingen die dit als examenvakken kozen voor hun havo diploma. Het was in Utrecht aan dezelfde school waar mijn partner Marie-Anne werkte als docent geschiedenis. Daarna gingen we naar Friesland.''Als je dat zo zegt ben ik natuurlijk wel wat verbaasd. Want het is een grote overgang van de stad Utrecht naar...
  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Henk Ravenhorst

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Henk Ravenhorst Workumer krant FrisoDinsdag 12 oktober 2021 Albert Althuis'Het is niet goed om een dag te beginnen zonder koffie', zegt Henk als ik bij hem binnenkom. Daarom krijg ik eerst een voortreffelijke cappuccino. Terwijl hij zich daarna ook zelf voorziet van zo'n cappuccino begint het gesprek als vanzelf. 'Ja dat schilderij heb ik gekozen omdat het veel zegt over mijn werk, maar meer nog over de periode waarin ik het schilderde.''Laten we daar dan maar mee beginnen' zeg ik, 'schets die achtergrond maar in een paar lijnen.' 'Oké', is de reactie van Henk en hij vervolgt: 'Je kunt het je van mij nu waarschijnlijk niet voorstellen, maar ik liep altijd in pak, met stropdas. Dat hoorde bij mijn werk als accountmanager bij een bedrijf in pensioenverzekeringen. Toen kwamen er reorganisaties, bij een eerste ronde werd ik gespaard, maar bij de tweede ronde in 2014 werd...
  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Matteke de Vries

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Matteke de Vries Workumer krant FrisoDinsdag 14 september 2021 Albert Althuis'Toen je me belde om een afspraak te maken voor ons gesprek wist ik meteen welk schilderij ik als uitgangspunt wilde gebruiken. Maar dat kan ik niet verklaren het was puur intuïtief'.' Als Matteke de deur van Súd 143 voor me open doet is dit zo ongeveer het eerste wat ze zegt. Voor mijn gevoel typeert dit zinnetje haar om twee redenen: vanwege het woord intuïtief en vanwege het feit dat dit haar eerste zin is. Uit dit laatste valt op te maken dat ze graag vertelt en niet hoeft te wachten tot haar een vraag wordt gesteld. Matteke neemt me eerst mee naar de voorkamer en zegt: 'Tegenwoordig neem ik bezoekers die benieuwd zijn naar mijn schilderijen, meteen hiermee naar toe. Er hangen hier allerlei olieverfschilderijen en aquarellen.' Ze wil verdergaan, maar ik onderbreek haar...
  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Frans Berkhout

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Frans Berkhout Workumer krant FrisoDinsdag 6 juli 2021 Albert Althuis Wanneer je op de Vicariswei in Workum zoekt naar het huis van Frans Berkhout hoef je het huisnummer niet te kennen. Op de voorgevel zie je een afbeelding van één van zijn schilderijen. Zou je aanbellen met de vraag of hij nog meer van dit soort schilderijen heeft dan zou hij waarschijnlijk zeggen: 'Kom maar binnen en laat je verrassen'. Met een kop koffie op de bank hoefde ik maar om me heen te kijken. Ze waren tegenover me en achter me, die schilderijen met de voor Frans kenmerkende lage horizon, de weidse lucht en één of enkele skûtsje-achtige schepen. Dit thema hoort zo sterk bij hem dat hij momenteel al maar weer een variatie maakt. Hij werkt er ongeveer drie maanden aan.Daarnaast aquarelleert Frans ook, maar dat doet hij altijd ter plekke. Fietst of rijdt hij ergens...
  • Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Petra van Stam

    Een kunstzinnige kennismaking met het werk van Petra van Stam Workumer krant FrisoDinsdag 6 juli 2021 Albert AlthuisIn het centrum van Workum, op de Merk, werkt Petra een aantal dagen van de week. Bij goed weer zie je haar altijd door de boog naast het Pottebakkershûs buiten staan. Met eindeloos geduld staat ze te vijlen en te schuren aan een stuk natuursteen. Na een aantal weken komt er inderdaad een beeld tevoorschijn. Ze doet dit zo al een jaar of tien. 'Nee hoor', zegt ze, 'dit is geen hobby, dit is mijn werk!''Petra, toen ik je vroeg 'welk beeld wil je centraal stellen in ons gesprek', hoefde je niet na te denken. Je reactie was: 'O dat weet ik wel, dat wordt het beeld 'Close'. Terwijl ze dit zegt neemt Petra me mee naar het beeld. Het staat voor een raam op een draaibare sokkel. Als die inderdaad draait kan ik met het...